2011年4月7日

专访名厨冯格利希滕 FT Foodies: Jean-Georges Vongerichten

说说您对餐饮的最早记忆?

我在阿尔萨斯(Alsace)地区长大——在运河边的斯特拉斯堡(Strasbourg);我的家族从事煤加工。我小的时候属于三代同堂的年代,吃午饭的人多达15人;吃晚饭则有20人。

整个场景跟个小餐馆似的——地下室里总是堆满了土豆和卷心菜。

小的时候有啥好吃好喝的?

我妈妈在巧克力工厂上班,所以每当我放学回到家时,总能吃上一块夹黑巧克力的面包。我至今记得它散发出的巧克力香。

何时开始对餐饮真正上心?

我16岁生日时,家里人把我带到L’Auberge de L’Ill餐厅,这是家家庭经营的餐厅,但属于米其林(Michelin)三星级。那顿饭让我茅塞顿开,吃完后,我意识到:这就是我想从事的行当。

你干的第一份厨师活是什么?

L’Auberge餐厅的厨师来回穿梭于各个餐桌间,我父亲对他说,“我儿子对你们这行感兴趣;你们若想要找一个一无是处的伙计,他最适合。”事实上他们正在物色学徒。猎人们把野鸡和野兔拿来后,我们就得拔毛以及拾掇。我正儿八经地学会了如何烹制不同季节的菜肴。

您是如何开第一家餐馆的?

我在法国呆了七年,然后又在亚洲呆了五年,1984年我来到伦敦,1985年又去了美国。1991年,我在纽约城开设了自己首家餐馆。投资额很小——只有20万美元——但这是个曲折的学习过程,当厨师与餐馆老板完全是两码事。

你做菜有啥套路?

顺应不同的季节,发挥配料的特色。然后再加入一点个人口味的佐料与调味品:如在有机鸡中加入甘草、一点点盐以及胡椒面,炖出来就是全新口味的鸡肉。

你最喜欢的餐馆是哪一家?

我喜欢肥鸭餐厅”(The Fat Duck) 和阿布衣餐厅(El Bulli),但我也喜欢泰国的市场摊。

我喜欢新的风味。明天,我打算去赫斯顿•布卢门撒尔(Heston Blumenthal)新开张的餐馆吃晚饭。你去拜见同行时,对方招待你可不含糊。

周末早餐你一般做什么?

我炖一锅鹅汤,每个人自己舀着吃。

您平时如何放松自己?

我在乡间有幢别墅,所以我周末休息,别墅里有座带池塘的小花园。本人从不听音乐,在餐馆时,你每天和太多的人打交道。静心养性是我的最爱。

让-乔治•冯格利希滕是许多家餐厅的厨师兼老板,包括让-乔治(Jean-Georges)、绸缎商厨房(The Mercer Kitchen)以及ABC Kitchen。他最近刚在伦敦的W酒店(W Hotel)新开张了Spice Market餐厅。

译者:常和


http://www.ftchinese.com/story/001037916


What is your earliest memory of food?

I grew up in Alsace – in Strasbourg, by the canal; the family business was coal handling. It was still in the days when three generations would live under the same roof. There were 15 people for lunch; 20 for dinner.

It was like a small restaurant – the cellar was always full of potatoes and cabbages.

What was a food or drink treat as a child?

My mother worked in a chocolate factory, so when I came home from school I had a piece of baguette with dark chocolate in it. I remember her smelling like chocolate.

When did you start to take food seriously?

For my 16th birthday my family took me to L’Auberge de L’Ill, which was family-run but had three Michelin stars. It was a revelation. After that meal I realised: this is what I want to do.

What was your first job as a chef?

The chef at L’Auberge was going from table to table, and my father said, “My son is interested in the business; if you’re looking for someone who’s good for nothing, here he is.” They were actually looking for an apprentice. A hunter brought in pheasant and hare and we had to pluck and clean them. I really learnt how to cook with the seasons.

How did you start your first restaurant?

I spent seven years in France, then I went to Asia for five years. I came to London in 1984, and then America in 1985. In 1991 I opened my first restaurant in New York City. The investment was very small – $200,000 – but it was a learning curve. Being a chef and a restaurateur are two different jobs.

What are your rules?

To respect the season and the quality of ingredients. Then you bring a personal touch of seasoning and spices; for example, an organic chicken with liquorice and a little salt and pepper is a new chicken.

What is your favourite restaurant in the world?

I like the Fat Duck or El Bulli, but I like market stalls in Thailand too.

I like new flavours. Tomorrow, I’m going to Heston Blumenthal’s new restaurant, Dinner. When you go to see a colleague they treat you amazingly.

What do you make for a weekend brunch?

I do a one-pot meal like goose stew and everyone serves themselves.

How do you relax?

I have a house in the country so I take my weekends off. We have a little garden with a pond. I never listen to music. At the restaurant, you deal with so many people. Silence is my best friend.

Jean-Georges Vongerichten is chef-proprietor of many restaurants, including Jean-Georges, Mercer Kitchen and ABC Kitchen. His latest opening is Spice Market at the W Hotel, London.


http://www.ftchinese.com/story/001037916/en

没有评论: